Page 16 - Digital VF 2018 - 6 html
P. 16
PORTRÄTT David Attenborough
vilka var helt otänkbara för, säg, tio år sedan. Nej,
färdiga kommer vi aldrig bli.”
Att fotograferna bakom Attenboroughs produk-
tioner spelar en central roll är uppenbart och tekni-
ken har också blivit mer avancerad för varje serie. I
själva verket är Attenborough synnerligen intresse-
rad av hur sofistikerad film- och kamerateknik kan
bidraga till att fördjupa kunskapen om världen runt
omkring oss. Tydligt blev det i hans senaste serier
om fossiler samt skildringarna av djuren i Naturhis-
toriska museet i London.
Under årens lopp har många scener i Attenbo-
roughs naturdokumentärer blivit klassiska. En som
tveklöst hör dit är från serien om kräldjuren, Life in
Cold Blood, där Attenborough satt sig ner bredvid
Lonesome George, en urgammal Pintasköldpadda
på Galapagosöarna. Lonesome George var sanner-
ligen ensam – ensammast i världen – eftersom han
var den siste av sin art, alla andra hade dukat under
på grund av jakt och skogsskövling.
Attenborough som alltid föredrar sakligt berät-
tande framför trosviss förkunnelse var uppenbart
tagen inför Lonesome Georges tragiska öde. Men
David Attenborough har annars tassat försiktigt
när det gällt att vara alltför högröstad i frågan om
människans framfart och ödesdigra påverkan på
naturen. Under det senaste dryga decenniet har han
dock blivit mer frispråkig och i många avseende har
han också kommit att personifiera kampen för att
rädda hotade arter och miljöer.
När började du på allvar förstå vidden av män-
niskans framfart?
”Den insikten fick jag redan i början av femtiota-
let när nénén [Branta sandvicensis, en endemisk gås
på Hawaii] stod vid randen till utrotning på grund
av oss människor. Då insåg jag att en art faktiskt
kan komma att utrotas under mitt eget liv. Det var
skrämmande. Men nénén räddades tack vare kraft-
fulla insatser så historien har två sidor, den visar
också att vi kan göra bra, positiva saker.”
Det var ornitologen sir Peter Scott som låg bak-
om arbetet med att föda upp hawaiigåsen – nénén
– och sedan återplantera den. David Attenborough
blev tidigt influerad av hur Peter Scott lyckades en-
Vi The Perfect world foundation, samtalade jag med tusiasmera allmänheten, inte minst barn, i sina na-
upp- honom om fåglar, naturfilm och naturskyddsarbe- turprogram på radio och därefter utnyttja intresset
täckter tets etiska aspekter. för sitt fågelskyddsarbete. Till skillnad från många
av de tidiga natur- och fågelskyddsauktoriteterna
Inledningsvis en fundering kring tanken på att
ständigt nya någonsin bli färdig: från Life on Earth till Planet var emellertid inte David Attenborough lika besatt
fenomen i Earth II har du ingående visat oss världens flora och av ornitologi.
En historia som understryker det senare har
naturen ... fauna ur snart sagt alla upptänkliga vinklar – har vi David Attenborough själv berättat om i intervjuer
sett allt nu?
”Nej, så är det inte. Självfallet inte. Vi upptäck- för BBC. Den handlar om hur Peter Scott bad om att
ter ständigt nya fenomen i naturen och centralt i få hem några madagaskardykänder Aythya inno-
sammanhanget är förstås kamerateknikens snabba nata när David Attenborough ändå befann sig på
utveckling som tillåter oss att se och utforska saker Madagaskar för att spela in Zoo Quest. Väl hemma
16 vår fågelvärld | 6.2018

